Pagina's

zondag 6 januari 2013

Tricot-test

Ik heb een stapeltje mooie tricot voor de kindjes in mijn kast liggen waar ik eigenlijk te weinig mee doe. Dat komt vooral omdat ik niet echt veel patroontjes vind voor kleedjes in tricot. En ik vind die vaak ook zo slaapkleed-achtig overkomen. Als iemand leuke tricot-kleedjes-tips heeft, graag!

Testjurk in tricot

In tussentijd maakte ik zelf een schets van een aantal jurkjes en eentje daarvan heb ik dit weekend bij wijze van test uitgewerkt in een proefstofje. Ik vertrok van een basispatroon met aangeknipte mouwtjes en voegde links van middenvoor een stolpplooi toe. Ik stikte die een aantal cm dicht en stak er een lintje tussen om het geheel wat te breken. Het lintje is gewoon katoen, bij gebrek aan geschikte tricot voor bij dit oranje, maar misschien dat een lintje in tricot wel mooier valt.

Untitled

Strikje

Aangeknipte mouwtjes

Waar ik het langst over nadacht was de afwerking van de halsrand. Omdat er hier misschien nog zijn die worstelen met dit probleem (of ben ik alleen in mijn tricot-halsnaad-afwerking-fobie?!) even het test-proces en de mogelijke manieren van afwerken op een rijtje.

Eerst ging ik shoppen (begint al leuk hé, dat testen ;-)) - talloze jurkjes werden binnenste buiten gekeerd en bestudeerd. Ik sloeg alle manieren van afwerken die ik tegenkwam op in mijn hoofd en ging aan de slag met proeflapjes. Het patroon (en de meeste patronen in tricot) schrijven een bies voor die iets uitgerekt biaisgewijs op de hals- en mouwranden gestikt wordt. Een proeflapje met die manier van afwerken werd gemaakt, maar ik vond het té t-shirtachtig voor bij dit kleedje.

Passeerde ook de revue: een bies vaststikken en volledig naar de binnenkant vouwen en daar terug vaststikken. Een manier die hier zeer goed uitgelegd wordt. Dat was eigenlijk wel oké, maar op die manier verdwijnt de rek grotendeels, waardoor haar hoofd niet door het proeflapje geraakte (leve de proeflapjes trouwens ;-)). Misschien wel nog eens te proberen bij een dunnere tricot, want deze die ik nu gebruikte is wel vrij dik. Ook een bies dubbel vaststikken aan de halsrand en naar boven strijken werd geprobeerd, maar was ook niet 100% wat ik in gedachten had. Ook deze zou misschien wel goed werken bij dunnere tricot.

Untitled


Dan bleef enkel nog de mogelijkheid over om te werken met beleg en dat was voor dit jurkje ook de beste keus denk ik. De naad van het beleg werd vastgestikt op het beleg, waardoor het beleg makkelijker naar binnen valt. Je ziet dus enkel langs binnen een stiksel en niet langs de buitenkant, precies wat ik wou. Het beleg stikte ik vast in de schoudernaad en in de toegestikte naad van de plooi, waardoor het dus min of meer vasthangt.

Ik heb weer wat bijgeleerd en ga verder met nog een aantal testjes voor tricotjurkjes zodat het hoopje tricot in de kast weggewerkt raakt :-)

Untitled

En Imaani, die was dolblij met haar jurkje, de zus iets minder; een hysterische ik rol-over-de-grond-en-roep-dat-ik-ook-zo'n-kleedje-wil-scène volgde). Maar enkele minuten later gingen ze beiden uit de bol op het toepasselijke 'Jurkje' van K3 :-) En omdat de foto's zo belachelijk slecht zijn van kwaliteit (dank je grijze zondagnamiddag), eens een filmpje van het kleedje rond een dansend lijfje. Het is eens wat anders :-)

60 opmerkingen:

  1. Dat kleedje is echt geslaagd. En die meiden van je geven zich helemaal, geweldig toch!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik vind het een zéér geslaagd kleedje geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Voor herhaling vatbaar, lijkt me. Simpel en stijlvol, I like!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Effenaf tof zeg! En leuk dat je zo denkt over die tricot, bespaart mij heel wat nadenken en logisch zijn. Iets wat baby-in-wording blijkbaar afgepakt heeft :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh zo schoon. Roos is zot van tricotkleedjes...en dit ziet er helemaal niet slaapkleedachtig uit zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit is een heel heel heel schoon jurkje!
    Ik ben tegenwoordig ook fan van effen. Jouw jurkje is zalig!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. echt heel knap! en bedankt voor het allemaal uittesten van de mogelijke opties, heb ik weer wat uit bijgeleerd :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Opnieuw heel mooi. Kan je dit "De naad van het beleg werd vastgestikt op het beleg, waardoor het beleg makkelijker naar binnen valt" eens uitleggen? Ik heb dit ook met katoen en dan zie ik me steeds bijna gedwongen om een sierstiksel te geven op de rand.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik probeer morgen eens wat foto's te nemen van dat beleg en het iets beter uit te leggen. Het is een techniek die ik heel vaak toepas, zeker ook voor kleedjes in katoen want vind een sierstiksel ook niet altijd passend.

      Verwijderen
  9. Amai, de aanhouder wint... zo mooi, ik vind het oranje heel erg mooi en de kleurencombinatie met dat "blauwe met oranje stippen" strikje echt geweldig prachtig! zeker blijven verder doen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een zeer mooi jurkje! Proficiat! En wauw hoe je het allemaal zo kunt uitwerken. Is er ooit al iets mislukt bij jou?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja hoor! Af en toe gaat er eens iets helemaal de mist in. Maar van je fouten leer je. Er ligt nu trouwens een kleedje half in elkaar gestikt dat ik aan de kant schoof; foute stofje voor het patroon. Maar ik zou het eerst moeten afwerken om te zien of de maat goed zit en dan hermaken in de juiste stof.

      Verwijderen
  11. Ik kan deze tip goed gebruiken nu ik net een overlock heb. En ik vind het kleedje fantastisch mooi!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Amai, mooi! Tricot en toch geen slaapkleedje, mooi zo!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Waw, ik denk dat een patroon en tutorial veel succes zouden hebben. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Lief en mooi en zeker de air van een echt kleedje!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtig! Het oranje staat haar zooo mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Imaani heeft nogal ritme seg! De jurk is weeral zooo mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Schitterend ! En wat een goed idee om voor tricotjurkjes te gaan, die zitten waarschijnlijk super makkelijk ! Ook fijn om je ervaringen zo te delen. We zullen je tips zeker onthouden ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Het jurkje is heel mooi gelukt. Ik heb gisteren een elodiejurkje gemaakt uit babyrib, maar je kan die ook heel goed uit een tricot maken en dan hoef je er zelfs geen rits in te naaien. groetjes, Bina.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Die Imaani heeft een goed gevoel voor ritme, en een schoon kleed. Wat heeft een kind nog meer nodig ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een prachtig kleedje! Geweldig ook om de dames zo door de kamer te zien dansen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Prachtig kleedje! En duidelijk dance-proof! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Oh hier ook een meid dat hemel en aarde zou bewegen om elke dag hetzelfde tricot kleedje aan te trekken. Dit ziet er helemaal niet slaapkeed achtig! Heel geslaagd!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. prachtig! heb je geen zin om een patroontje te tekenen. ik zou het direct maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. mocht je een boek schrijven, ik zou het meteen kopen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Het jurkje is heel mooi en vooral met die kleur.
    Op mijn blog zie je een patroon van een jurk die erg mooi valt in tricot.
    ikkeismooi.blogspot.nl/2012/11/jurkje.html

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Gij zijt toch ook ne genie zeg! Echt ongelooflijk knap! En dat van dat beleg op dat beleg, dat snap ik ook niet (al de niet-werkende manieren snap ik dan weer wel ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. supermooi! Ga vooral verder met testen én ons daarover te vertellen! (en ja, ook ik zou geen nee zeggen tegen een patroontje en tutorial...)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ideaal als gij alles test ;-) Ik vind het wel al geslaagd en 't zal wel zalig zitten...

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ik rol hier ook over de grond! "Dit wil ik ook kunnen maken!" Supermooi en helemaal niet slaapkleedachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Heel mooi! Ik maakte reeds verschillende kleedjes in tricot omdat mijn meisjes ze heel graag dragen! Ik was de stof altijd eerst eens voor. In principe kan je alle modelletjes in tricot maken, dat lukt perfect! Een blinde rits voor of achter is wel heel handig in tricotkleedjes! Het merk Mer du Nord had deze winter een heel mooi modelletje in tricot met een rits vooraan, heel gemakkelijk te maken! Mijn fototoestel laat het even afweten, maar van zodra ik terug foto's kan nemen, zet ik ze op mijn blog! Groetjes, emijulise.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Wow, mooi hoor! Lekker simpel en comfortabel, maar toch ook heel chique. Erg leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Erg mooi je kan de volgende keer ook zonder strik doen en dan in plooi blauwe tricot.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Prachtig in al zijn eenvoud!!
    Toffe blog heb je.....:)

    BeantwoordenVerwijderen
  34. hallo, ik vind het een leuke blog en zeer mooie kleertjes. Uw dochters in waarschijnlijk trots op hun naaiende mama!
    veel succes gewenst. x Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  35. oohh mooi, wil het patroon al direct kopen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. heb je hier een patroon van?

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Hallo,

    Zou je een patroontje daarvan hebben? Of zeggen waar je dit gehaald hebt? Ik ben er al een tijdje naar op zoek, maar nergens iets gevonden :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Ilse. Ik vertrok van een basis tricotpatroon en paste dit aan (zie wat meer uitleg in de tekst). De link naar het basis patroon staat ook in de tekst. Succes!

      Verwijderen
  38. wat een geweldig jurkje waar kan ik dit patroon te pakken krijgen ??

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Als iemand dit weet kan je het naar mijn mail adres sturen griethahardam@outlook.com

    BeantwoordenVerwijderen