Pagina's

maandag 14 mei 2012

Ik kon niet anders...


... dan rokjes maken voor mijn dochters.

En dus maakte ik een A-lijntje met stolpplooi ...

A lijn met paspel

A-lijn met paspel

... een strikrokje met paspel voor Mona...

Strikrokje

Detail strik

Untitled

Untitled

Untitled

... een all-in-one-rokje voor Imaani...

All-in-one rokje

Een bloem voor mama

... en een fronsrokje met rekkende band, ook voor Imaani.


Bij het strikrokje fronste ik toch een paar keer de wenkbrauwen: de tailleband bleek na het volgen van de instructies aan de korte kant, waardoor je niet echt een strik kan maken, maar eerder een knoop. Bovendien is de tailleband ook heel erg hoog, dus moet je die naar binnen dubbel plooien - dit staat er echter nergens bij, vandaar de verwarring. Verder vind ik het wel een heel mooi modelletje, dus mits wat kleine aanpassingen ga ik dit zeker nog eens maken.

En het fronsrokje, dat is eigenlijk een misbaksel. Ik weet niet wat ik deed, maar wel dat het allemaal verkeerd was (en dat lag volledig aan mij; er scheelt niets met de uitleg als dat u gerust stelt). Zo zijn mijn voor- en achterpand niet gelijk, waardoor de zijnaden niet mooi uitkomen en is mijn rolzoom in feite helemaal mislukt. Maar allez, het is een schoon stofke en Imaani is er zot van, dus we zijn even selectief blind als ze het aanheeft.

37 opmerkingen:

  1. Mooitjes! Dat met de stolpplooi is mijn favoriet. Maar ik heb iets met stolpplooien, heb ik al gemerkt ;-)

    Hier zijn er de laatste weken ook al een paar van die Allemaal Rokjes gemaakt, ook al lopen hier geen twee dochters rond ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. de stolpplooi is super, ook da stofke is fantastisch!!!
    heb net nog ergens het strikrokske gezien, bedankt voor den tip,
    hier begin k er weldra ook aan, super schattig voor kleine
    meiskes!!!
    liefs, mimi xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, mooitjes An! het strikrokje staat ook nog op mijn to-do-lijstje. Na het zien van het jouwe ben ik nóg meer overtuigd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Schoon, schoon, schoon!Dat stofje van het all- in- one rokje, weet je toevallig nog vanwaar dit komt?
    groetjes, Iris

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het lijkt op een Filou stofje vind ik ...

      Verwijderen
    2. Komt van het Stoffenspektakel en inderdaad Balletoile, ik heb het gekocht aan t kraam van de Hollander met z'n Van Hassels en Filou stoffen ;-)

      Verwijderen
    3. ja , daar deed het me dan ook aan denken (Filou). Op naar het stoffenspektakel in Mechelen!!

      Verwijderen
  5. Ik ben fan van het derde ! Maar eigenlijk zijn ze allemaal om 't er mooist !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooie rokjes allemaal!! Het eerste stofje vind ik zeer mooi ...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Super, die rokjes van jou!
    En dat laatste, dat is inderdaad een heel mooi stofje!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je plooirokje is fantastisch! En die strikrok is echt wel schattig...
    Ik maakte ook net een fronsrokje met tricot band voor mijn meisje.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Amai wat een verwennerij!!! Voordeel van foto's: die hebben geen arendsooghoek ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Die met de stolplooi, geweldig! Komt vast ook door dat stofje!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooie rokjes! Die met de strik is heel koddig hé voor kleine meisjes :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Geweldig die rokjes! De eerste is mijn favoriet, staat ook op mijn to-do lijstje.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hele toffe rokjes!

    Dat strikrokje heb ik ook gemaakt voor mijn 4,5 jarige. Viel inderdaad wel tegen dat je op die leeftijd er geen strik meer mee kan maken.
    maar lijkt me wel eenvoudig aan te passen een volgende keer!

    Alleen de paspel heb ik er uiteindelijk tussenuit gelaten, hoe ik het ook probeerde (op het rokdeel, op de tailleband, met blinderitsvoet-zoals in de tutorials-...) het wilde niet.
    Als jij de ultieme tip hebt? ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik stikte die er gewoon mee tussen toen ik de buitenkant van de tailleband vast stikte. Ik stikte dat met een gewoon ritsvoetje mee vast.

      Verwijderen
    2. gewoon in 1 stap dus? (dus niet eerst op één van beide delen en dan de delen samen vaststikken?)

      Verwijderen
  14. Stuk voor stuk schone rokjes ! Ze zijn weer "gezet" jouw dochters voor de zomer :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Maar lees de blog van madame eens. Voorpand en achterpand moeten niet gelijk zijn, dat is de bedoeling :-). (ik weet natuurlijk niet of het over dát rokje gaat)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee nee het gaat hem om het laatste rokje waar ik de mist in ging bij het aan elkaar zetten van 2 stukkend stof die niet gelijk waren qua lengte. Dom natuurlijk, maar het pleit in mijn voordeel dat ik dat van dat voor- en rugpand wél wist ;-)

      Verwijderen
  16. Wauwh, An! Jij bent goed op dreef, zo een schone rokjes! Leuke stofjes
    Vooral het eerste vind ik prachtig! Dat stofje heb ik hier ook liggen, maar wist niet goed wat ervan maken, maar dit is heel geslaagd!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wauw ,gij hebt niet stil gezeten...mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een iever maat! Zoveel naaien zeg...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mo meiske, das wel opgespaard van 3 weken of zo hé ;-)

      Verwijderen
  19. het strikrokje is echt een pareltje, ik zal ook eens een slachtoffer in dreumesleeftijd moeten zoeken. 't Zijn allemaal wel schoontjes. Jawadde, ge bent wel een bezige bij zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Mooie rokjes. Mijn favoriet is het all-in-one-exemplaar, maar ik vind ze eigenlijk allemaal mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Tiens, ik plooi die hoge tailleband van de strikrok naar de buitenkant. Dacht dat dat de bedoeling was, als je naar de tekening kijkt bij het begin van de uitleg. Nu ja, doet er eigenlijk niet toe. Ik vind jouw versie ervan alvast prachtig! En dan die rok met stolplooi, zo mooi! Ik zou dat nooit gezien hebben in dat stofje, maar ben er wel helemaal zot van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ahja, je hebt helemaal gelijk! Maar dan valt dat zo wat over mijne paspel, dus doe ik het naar binnen. Lukt ook ;-)

      Verwijderen
  22. Olala, sjiek hé! Je hebt voor elk stofje echt het perfecte modelletje erbij gezocht, het werkt echt. Mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Geweldige toepassing van die prachtige Michael Millerstof!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. een dikke pluim van de juf en haar collega

    groetjes en tot morgen

    Kathleen

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Van waar heb jij het patroontje van het strikrokje?
    noemi_discry@yahoo.com

    BeantwoordenVerwijderen